HTML

A tömegember

Eredetileg könyvet készültem írni erről a témáról, de egyelőre csak az idézeteket teszem ide ki. Mivel az idézendő szerzőkhöz nem is mindig könnyű hozzájutni, és viszonylag kevesen is ismerik őket, még ebből a szempontból is hasznos lehet. A top-posting miatt elnézést, így lentről felfelé kell olvasni... KOMMENTEZNI LEHET, SŐT, EGYENESEN BÁTORÍTOM!!!!

Friss topikok

Buber: Én és Te I.

2009.10.07. 11:32 Braunitzer G., MA, PsD

Bevezető megjegyzés: Az eddigi idézetek főleg a világhoz, a világ megéléséhez való inautentikus, minden egyénitől mentes viszonyt írtak le. Martin Buber a hitelesség felől közelíti meg az emberi viszonyt. A "szerelem" és "barátság" szavak értelme mára annyira eltorzult (amennyiben hiányzik belőlük a kötődés eleme), hogy talán érdemes elgondolkodni Buber meglátásain.

Terminológia: Buber sajátos nyelvet használ; műve középpontjában az Én, Te, Ő, Az szavak állnak. Ezek közül a Te az Én-nel hiteles viszonyban álló másik embert jelenti, Ő az, aki csupán egy másik ember a sok közül, míg az Az kifejezés minden olyan objektumra használatos, amelyekkel nem állunk semmféle élő jellegű viszonyban (mint pl. a tárgyak).

***

A világ kétarcú az ember számára, amiként kétarcú az ember magatartása a világban. Az ember magatartása kétarcú, amiként kétarcú az alapszó, amit mondani képes. Az alapszók nem szavak, hanem szópárok. Az egyik alapszó az Én-Te szópár. A másik alapszó az Én-Az szópár, ahol az Az helyett Ő is állhat, anélkül, hogy az alapszó megváltoznék. Így hát az ember Én-je is kétarcú. Hiszen az Én-Te alapszó Én-je más, mint az Én-Az alapszó Én-je. (...)

Mikor az ember azt mondja: Te, az Én-Te szópár Én-jét is kimondja. Mikor az ember azt mondja: Az, az Én-Az szópár Én-jét is kimondja. Az Én-Te alapszót csak egész lényével mondhatja az ember. Az Én-Az alapszót sohasem mondhatja egész lényével az ember.(...)

Aki azt mondja: Te, az nem valamely tárgyat vél. Mert ahol valami van, ott másvalami is van, minden Az más Az-zal határos, Az csak azáltal van, hogy másokkal határos. Ahol azonban azt mondjuk: Te, nincsen másvalami. A Te nem határos. Aki azt mondja: Te, annak nincsen valamije, annak semmije sincs. De a viszonyban áll.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tomegember.blog.hu/api/trackback/id/tr331433679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karma police 2009.11.24. 23:40:41

A buberi koncepció igen érdekes, viszont nagyon sántít az általa leírt ideális, objektiváció nélküli találkozás (Én-Te). Mindenképpen az egzisztencialista társadalomfilozófia megalapozója, viszont Heidegger Lét és idő című műve sokkal megfontoltabb a kérdést illetően. Buber egy olyan tökéletes világot vázol, amelyből Heidegger ránt vissza minket a valósághoz. Az emberi létmód leginkább "inautentikus", legtöbb esetben a "Das man" kategóriájához tartozunk. Objektiváció nélküli találkozás nem létezhet.

Ha már tömegember a blog címe...az Én-Te viszony a közhiedelem szerint a szerelemben található. Ha reálisan nézzük a dolgokat a Te, helyére nyugodt szívvel behelyettesíthetjük a buberi istent, vagy a "legsajátabb-lennitudást", a heideggeri autentikus lét csúcsát, az önmegértett, legfontosabb egzisztenciális lehetőséget, a halált. Ismerd meg önmagad, úgyis belehalsz!...

Heló :)

TG

Braunitzer G., MA, PsD 2009.11.29. 16:19:03

@karma police: Sok esetben teljességgel igazad van. Nem hiszem, viszont, hogy Buber szavai automatikusan egy objektiváció nélküli viszonyt feltételeznének. Ez az objektiváció minőségileg más.
És valóban: a szerelem az, ami a legközelebb áll a feltételezett Isten-élményhez, a szent tébolyhoz.

Heidegger később jön még. Ha lenne időm...
süti beállítások módosítása